måndag 26 september 2011

Dagens


Idag blev det en "Köttfärslåda". Det brukar bli en sån någon gång varje vecka, för de är enkla, billiga och goda. Och så blir det alltid ett par portioner till Klutts matlådor över. Den här rätten tar ungefär dryga timmen att göra, inräknat de 40-45 minuterna i ugnen.

Ingredienser
5-600 g köttfärs
1 st Zucchini (liten)
2 st röda paprikor (små, eller så kan man givetvis ta en stor, jag valde efter hur de såg ut i grönsaksdisken)
2 st medelstora gula lökar
5 dl Vispgrädde
Muskot
Kanel (Mängd? Var inte rädd! Pudra på över hela, som om det är en stor tallrik fil)
Kryddpeppar (I Sverige en krydda som används mest till fläskkött eller lutfisk, och då mest kring jul. Men den funkar i mycket annat)
salt, svartpeppar.
40-45 min i ugnen, värmen på 200 grader.

Jag bryner ett drygt halvkilo blandfärs, och lägger den i gratängformen. Sen hackar jag två medelstora gula lökar, och låter dem gå samma öde till mötes. Därefter tärnar jag en ganska liten Zucchini samt två mindre röda paprikor. Jag tärnar ganska smått, typ som i Pytt-i-panna. Zucchinin och paprikorna bryner jag inte, de går direkt i formen.

När alltsammans ligger i formen, river jag över en halv muskotnöt, kryddar med salt och svartpeppar, samt malen kryddpeppar och dito kanel. Efter det blandar jag ihop mixen och fördelar den jämt i formen, och häller över 5dl vispgrädde.

Sen åker den in i ugnen.

Vill man variera, så går det med nästan vad som helst. Jag har haft i bl.a. svamp, fänkål och körsbärstomater. Har man en ostbit liggandes, så kan man ju för all del riva över den. Krossade och passerade tomater kan man väl tillsätta om man gillar det, men för vår del blir det sällan mycket tomat i maten, för Klutt är allergisk mot röda tomater. Men finns det gula så kör vi med såna när vi kan.

Så, detta blev första receptet på bloggen. I morgon blir det kokt oxtunga, det kommer bli alla tiders! Förresten skönjer man skal och skräp i vasken på bilden, men skit i det. Det här är verkligheten, vill man slippa den finns pretentiösa alternativ!

Bäst just nu: Tunnelbanan rullar mellan Gullmars och Hagsätra igen. Fast det skiter väl ni i.
Sämst just nu: Blåsorna på tungan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar