onsdag 28 september 2011

Oxtungan från City Gross i Länna

Det här inlägget är möjligen stötande för känsliga.
Men skit i det och läs vidare i alla fall, så lär ni er nåt.

Som sagt, jag hade häromdagen inhandlat en rejäl oxtunga för att koka och förtära, men planerna grusades på ett väldigt oaptitligt sätt.

När jag kokar tunga, så föredrar jag att koka den i rätt salt vatten, vilket betyder 1 msk salt per liter vatten. En rejäl oxtunga brukar kunna ligga på 1,2-1,5 kg och den ska täckas av vatten, så man bör använda en gryta på minst 5 liter. Vidare tillsätter jag ett 2-3 lagerblad och ett gäng (10-15) pepparkorn. Jag tänkte använda svartpepparkorn, men de var slut. Istället använde jag kryddpepparkorn, men även 3 enbär fick åka i på skoj. Det är så sällan man använder enbär annars.

Dessvärre var tungan full med blod. Det betyder att man vid slakten inte har låtit djuret blöda ut ordentligt vid avlivningstillfället. Gör man inte det så försämras köttets hållbarhet väsentligt. Smaken blir sämre redan från början, och det ser dessutom jävligt oaptitligt ut.

Dagens samhälle är befolkat av fiskpinne-svenssons som aldrig funderar över det faktum, att såväl grisens tryne som dess framstjärt återfinns i "Hot dogsen" som man steker till barnen. För dessa känns tunga nog så främmande, även om den är från perfekt slaktad kossa.

Men när jag skalade den här tungan (för tunga av nöt måste skalas, eftersom den är klädd av ett lager horn) blev även jag äcklad.



Under skinnet kunde man tydligt se hur blodet stannat i de ytliga blodkärlen, vilket gjorde att tungan fick ett otäckt blåaktigt mönster. Fast det framgår kanske inte på de här bilderna, tagna med min skitkamera. Nåväl, så var det i alla fall.

Att tungan är svart längst fram har dock inget med saken att göra. Inte heller beror det på att kossan var ogudaktig och svor mycket. Nej, det är helt enkelt så att precis som kossorna själva, så kan deras tungor vara svartfläckiga.

Bäst just nu: Harry Bosch (hjälten i Michael Connellys romaner)

Sämst just nu: Det känns som det är öroninflammation på gång. Det var längesen sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar