söndag 2 oktober 2011

LCHF-Pannkakor (LCHF-plättar för er i Norrland)

OBS! Det är pannkakorna på bilden som nämns i inlägget!

Jag kanske ska börja med att förklara rubriken. I Norrland kallas bara ugnspannkaka för pannkaka. Det vi i övriga Sverige kallar pannkaka, kallar norrlänningarna alltså för "plätt", och det vi i övriga Sverige kallar plätt, kallar norrlänningarna för "småplättar". Värt att notera är att regionalt i Norrland (och nu menar jag riktiga norrland, d.v.s. Västerbotten och Norrbotten, inte Medelpad, Hälsingland och andra menlösa hjonproducenter) t.ex. i Tornedalen, använder man samma benämningar som i övriga landet.

Båda varianterna har väl sin logik antar jag, själv skiter jag egentligen i vilket.

Nåväl, jag ska nu bara ta ett kort och enkelt recept på LCHF-pannkakor som jag gjorde åt Klutt i morse. Jag brukar steka olika varianter av (banana pancakes, drop scones m.m.) pannkakor eller baka scones åt Klutt på lördagsmorgnarna, men nu har hon bestämt sig för att testa LCHF i en månad, så i morse gräddade jag efter följande recept.

2 dl grädde
2 st ägg
1 msk fiberhusk (vilket är pulveriserat skal av psylliumfrö och inte Physalis, som många stressade/dyslektiska läsare får det till)
En nypa salt

Vispa ihop alla ingredienserna för hand, låt sedan stå och svälla i 5 minuter. Dra några varv med vispen medan smeten "sväller", annars finns risk att fiberhusken lägger sig i ytskiktet.

Grädda strax därpå, får smeten stå för länge så stannar den nästan, och pannkakorna blir tjocka och svårgräddade.

Så, tuta och kör.

Bäst just nu: Mina nya Quicksilverjeans, strl 32 i midjan. Mina ben är visserligen lika jävla korta som när jag var smällfet, men det lär jag väl få leva med.

Bäst just nu 2: Klutt är sällsynt insiktsfull.
-Du är inte alls som andra killar!
-Nähä... hur är dom då?
(funderar ett tag)-Sämre!
-haha, ja det har du rätt i!

Sämst just nu: Vintern närmar sig jäkligt fort.

2 kommentarer:

  1. Jag hittade dig! Sen du slutade blogga för typ ett år sedan så har jag med jämna mellanrum gått in på din blogg för att se ifall något nytt kommit upp. Äntligen! ÄNTLIGEN!
    Det blev ingen resa till Stockholm som jag skrev om på förra bloggen, annars hade jag lätt hört av mig. Snart är jag klar sjuksköterska i alla fall, då kanske jag äntligen får lite tid över.
    //Fröken Småland

    SvaraRadera
  2. Jag anade att du kanske skulle dyka upp här. Kul att det blev så, tacksam för läsarlojaliteten. Har man en gång varit inbiten bloggare så går det nog inte att sluta, även om man kan bli less och/eller få fullt upp med annat. Men det kändes dags för något nytt och någon riktigt insiktsfull matblogg fanns ju inte, så jag har en lucka att fylla här!

    SvaraRadera