lördag 22 oktober 2011

Moules!

Idag kokte jag musslor i vin åt Klutt. Hon har tjatat om "Moules frites" sedan vi träffades, så jag tjackade en tetra "Great White" (fulvin av den här sorten duger bra för att koka blötdjur i, om man inte har någon opretentiös kvinna att fylla) och en påse musslor och skred till verket.

Jag hackade 4 salladslökar och rev 1 klyfta vitlök, detta fräste jag i en jäkla massa smör, typ 50-75 gram.

Jag fräste detta på högsta värmen, rörde ofta om, och då löken var mjuk och fin (jag slängde i lökhacket när smöret "tystnat", d.v.s. strax innan det vanligen tar färg) slog jag på ca 4dl vin. Detta fick koka upp och släppa alkoholen 3-4 minuter, sedan hällde jag på ca 3dl grädde. Då passade jag även på att salta och peppra anrättningen.

När även detta kokade upp, slängde jag i Musslorna tillsammans med en redig näve hackad dill. En Mussla är inte slugare än en genomsnittlig kärnkraftsmotståndare, så de känner liksom inget obehag (eller vad fan vet jag?) av själva dödsprocessen.

När de puttrat under lock i ca 5 min i min gamla Kockumsgryta, ställde jag fram den på bordet (och tog en usel bild med min skittelefon som snart ska bytas mot en iPhone 4S) och serverade! Äter man bröd så är det att rekommendera som tilltugg, för att suga upp den mumsiga skyn.



Vän av ordning kan nu påpeka att "Moules Frites" serveras med Pommes Frites, men sånt äter inte vi. Glöm förresten inte det där gamla vanliga tjafset om att slänga musslor som inte sluter sig, och efter kokning inte öppnat sig. Vill ni tappa några kilo fort, går dessa musslor dock alldeles utmärkt att äta. Bunkra upp med toapapper och Idominsalva.

Som dom säger i länderna där man inte tvättar händerna efter toabesöket: Bon Appetit!

Jag: Klutt, ta mer!
Klutt: Finns det ännu fler?
Jag: Javisst, bara ta!
Klutt: Ojoj, jag blir kanske för mätt!
Jag: Äh, det är den fransk maträtt, det blir man inte mätt på.
Klutt: Men så är dom också trådsmala, fransyskorna!
Jag: Pfff, det är för att dom har parasiter.

Bäst just nu: Den Libyska optimismen. "Nu ska vi ha demokrati!". Jag önskar dem all lycka med detta.
Fet
Sämst just nu
: Att jag måste erkänna att kvällspressen gör en bra insats då och då. Den här häxjakten på Juholt har varit förträfflig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar